Indonesië - Lombok - Ubud - Gili eilanden

25 juni 2017 - Bali, Indonesië

Hallo vriendjes en vriendinnetjes!

Hier een update van onze reis!

Het kindertehuis in de stad Semarang op het eiland Java was ons goed bevallen. Echt even een rustpunt tijdens onze reis. We hebben daar een heerlijke tijd gehad. Nu is het tijd voor wat nieuws. We hebben onze planning al een aantal keer aangepast. Dat is het mooie van het vrije reizen, je kunt overal heen waar je wilt. Indonesia heeft ook veel keus! Zoveel mooie plekken en eilanden om heen te gaan.

Het kindertehuis ligt letterlijk naast het vliegveld dus hebben we gekeken waar naartoe er vluchten gaan. 2 vluchten verder bracht ons in Lombok, een prachtig eiland, nog niet zo toeristisch, met leuke steden en prachtige stranden.

Indonesië bevalt ons wel. De mensen zijn vriendelijk, spreken goed Engels, niet duur en de sfeer is goed. In Indonesië is nog zoveel moois te zien. Indonesia bestaat uit zo’n 15.000 eilanden dus we kunnen nog even vooruit! Als we de 6 weken vol maken in Indonesië moeten we wel onze visa verlengen. Dan kunnen we 2 keer 30 dagen in het land blijven. Op o.a. Lombok zit zo’n immigratiekantoor, in het stadje Mataram. Dat gaat er best serieus aan toe, beiden nette kleren aan, geen blote benen, overal kopietjes van mee, pasfoto in de hand en in de rij staan. Toen we eindelijk aan de beurt waren kregen we een stapel blaadjes mee om in te vullen. Na het inleveren moesten we 5 dagen wachten op onze verlenging! Met het weekend erbij zaten we een beetje gevangen in dit stadje.

In deze industriestad is weinig te beleven. Het winkelcentrum is ons leukste uitje. Echt uitslapen is er ook niet bij, want op elke hoek van de straat staat een moskee. Niks mis mee behalve dat er 4:30  de eerste oproep voor gebed is :((

Het weeshuis was christelijk en daarom zou je bijna vergeten dat 80% van de bevolking hier moslim is. Met de daar bijbehorende speakers in elke minaret. Afijn, de 5 dagen waren voorbij en ochtends vroeg terug naar het immigratiekantoor, waar we avonds, zo’n 12 uur later weer uit wandelde. Over wachten gesproken….

Maar.. de nieuwverworven stempels betekende wel dat we tot onze terugvlucht vanaf Bali we overal kunnen gaan en staan waar we willen in Indonesië. Voor de oplettende kijkers thuis stond onze terugvlucht gepland vanaf Melbourne Australië, maar daar komen we niet meer aan toe. Het bevalt ons in Azië zo goed dat we de laatste 6 weken op de eilanden van Indonesië doorbrengen.

In het zuiden van Lombok hebben we het best naar ons zin gehad, mooi hotel met grote kamer, zwembad voor de deur en natuurlijk een scootertje. Heerlijk dat eiland leven! Hier in het zuiden zijn veel surfers te vinden en hier hangt dan ook een heel relaxte vibe. De moskee staat gelukkig niet hel dicht bij dus we kunnen weer wat langer blijven liggen :) Het is Ramadan, gelukkig hebben we hier als toerist niet heel veel last van. De reggae bar op het strand was onze nieuwe stamkroeg en overal leuke restaurantjes met goed eten voor niet al te veel roepia’s.

Na 2 weken Lombok was het tijd voor wat nieuws, op Airbnb vonden we op Ubud Bali een prachtig nieuw, vrij groot 2 kamer appartement met een hele open living. Met een boot ticket op zak richting de haven! We konden kiezen tussen de speed ferry of de slow boat. Die uiteraard de helft goedkoper was. Omdat we geen haast hebben kiezen we voor de laatste, maar deze is wel erg slooo… Wat 3 uur varen moest zijn werd uiteindelijk 6 uur en ook de bus die ons ernaartoe bracht had geen haast. Uiteindelijk duurde ons avontuur 13 uur. Ach, niks te klagen verder hoor.

Het appartement valt niet tegen! De woonkamer en de keuken konden we lekker opengooien met rolgordijnen. Hierdoor ontstaat een heel open sfeer. Hier hebben we een eigen keuken, woonkamer, slaapkamer en badkamer. Lekker om zelf ochtends je eitje te bakken en ’s avonds te kunnen koken.

Bali is leuk, het bruist van cultuur en de natuur is onwijs mooi, een van de groenste eilanden die we hebben gezien. Door het hindoeïsme zijn de schreeuwende moslimtorens niet meer aanwezig en zijn kraaiende hanen de enige die ons ’s ochtends wakker maken! Beneden woont een heel lief vrouwtje die ons het stadje Ubud heeft laten zien. Ook van Rob Burgers nog wat goede tips gehad waar we wel een paar dagen mee vooruit kunnen! Hier zitten we best! Scootertje weer geritseld, heerlijk.

Het appartement en de eigen keuken bevalt ons zo dat we hier gerust de hele maand kunnen blijven, maar hij is na deze week volgeboekt helaas.

Een maand op Bali rondhangen is natuurlijk geen straf, maar er is zoveel moois te zien. We hebben veel gehoord over de Gili eilanden in het noorden. Rustige eilandjes, alleen paard en wagen of de fiets, met een echte bounty uitstraling! Dat lijkt ons wel wat!

Deze eilanden groep ligt voor de kust van Lombok, dus misschien niet de meest energiezuinige route, maar wat maakt ons het uit! We nemen wel de speed ferry deze keer :)

Op de boot hiernaartoe hebben we een ander stel ontmoet, Harco & Sabine. Zij zijn Indonesië aan het verkennen tijdens hun huwelijksreis. Met hun hebben we een paar avondjes de boel verkent.

Trawangang staat bekend als party eiland. Dit was leuk voor een paar dagen, maar daarna zijn we naar Gili Air geweest. Hier hebben we het prima naar ons zin gehad! Een heerlijk eiland! Lekker kunnen snorkelen, leuke barretjes en restaurants, echt onwijs leuk. Mooi ook dat het leven hier totaal anders is dan op de grotere eilanden. Het is hier meer puur, lekker simpel, mensen zijn vrolijk en snel tevreden.

We nemen afscheid van Harco en Sabine, hun reis moest immers door, en wij hebben steeds een paar daagjes bijgeboekt bij ons hotel.

Gili air was het leukste van alle eilanden. Hier komen we zeker nog eens terug…

Onze vlucht vertrekt vanaf Bali, en behalve Ubud hebben we nog niet veel gezien. Het werd tijd voor onze laatste keer op de speed ferry om terug te gaan naar Bali. We slapen een beetje centraal in Seminyak zodat we met de scooter alle kanten op kunnen. Hier zijn veel leuke stadjes en standjes te vinden. Het hotel wat we hebben geboekt bevalt prima dus we hebben besloten de laatste dagen van onze reis hier te blijven. Geen gesleep meer met onze backpacks, gewoon lekker op een vaste plek.

Het duurt altijd een paar dagen voor je de leuke tentjes hebt gespot, maar wij hebben hier onze draai wel gevonden. Onze nieuwe vrienden zijn ook in de buurt, dus wij vermaken ons hier nog wel even!

Onze video over het kindertehuis is eindelijk af. Ja er blijft na biertjes drinken, in de zon liggen en snorkelen ook weinig tijd over om te monteren, maar het is weer gelukt. Onze video geeft jullie een inkijkje hoe wij daar onze twee weekjes hebben beleefd. Dit is dus geen promotionele video over de opening of over het geweldige werk wat de dames daar doen, maar gewoon voor jullie een beeld van onze tijd in het Eagles Nest! Sfeerfoto’s vind je in de link boven en de video kijk je direct hieeerrrr: https://www.youtube.com/watch?v=9D4KO6cUIxc

Reacties op onze blog blijven wij leuk vinden!

Doei

Van reisblog naar fotoboek
reisdrukker.nl

1. Linda W:
    25 juni 2017
    Wat klinkt t heerlijk allemaal!! Geniet nog van jullie laatste week!!
  2. Leny en Louis:
    25 juni 2017
    Met heel plezier alle dingen mogen mee beleven.
    Dat is toch fantastisch. Geniet van jullie laatste weekje. xx
  3. Jacqueline en Peter:
    25 juni 2017
    Hallo Benjamine en Angelo. Wat een ontroerend filmpje over het weeshuis. Ik had moeite het droog te houden. Geweldig wat ze allemaal hebben gerealiseerd. Het ziet er prachtig uit. Leuk te zien dat " Heel Holland bakt" er ook in voor komt. De foto's zijn prachtig. Indonesië is een mooi stukje natuur. Geniet nog van de laatste week.
    Peter en Jacqueline
  4. Piet:
    Hallo Benjamine en Angelo,
    wat een mooie natuur daar,moet ik ook eens naar toe geloof ik, wat een avontuur hebben julie meegemaakt zeg, nou geniet er nog even van,want voor je het weet begint het gewone leven weer.
    Gr Piet