Tunas Rajawali, Eagles Nest - Opening!

20 mei 2017 - Semarang, Indonesië

Els de la Croix en Kitty Abbema, twee Nederlandse dames volgen al jaren hun roeping om verstoten kinderen en kinderen in nood te helpen in Indonesië. Gesterkt door hun geloof volgen ze hun missie om kinderen op te vangen die geen thuis meer hebben, geen vader of moeder meer hebben of direct uit een oorlogsgebied zijn gevlucht. Wat begon met een paar kinderen zo’n 40 jaar geleden is uitgegroeid tot een professionele organisatie. Wij mochten te gast zijn tijdens de officiële opening van hun nieuwbouwlocatie in Semarang. Een stad op het eiland Java.

Voordat ze deze nieuwbouw betrokken werd er een locatie gehuurd. Die opvang was oud, vies en onveilig. De huurbaas gaf niet thuis, en geld voor een eigen gebouw was er niet. De dames en hun team verzorgen deze kinderen volledig vertrouwend op hun rotsvaste geloof en zijn helemaal afhankelijk van giften. Ze droomden wel van een eigen pand, op een eigen stukje grond maar die droom was nog ver weg. Voorzichtig werd hiervoor gespaard maar pas na een bezoek van Maurice van den Berg kwam de boel in een stroomversnelling.

Maurice kreeg op zijn hard om iets te doen aan deze treurige situatie. Het kindertehuis was onveilig en onhygiënisch. De termieten hadden het gebouw zo aangetast dat de stukken plafond naar beneden kwamen. Ook ongedierte was moeilijk buiten te houden. Race voor een wees was geboren!

Iedereen moest het weten, in Indonesië was nood en de nood was hoog. Met allerlei leuke acties werd geld opgehaald voor een nieuwbouwlocatie. Een eigen stuk grond, zonder vervelende huurbaas, en daarop een eigen accommodatie. Ja die dromen waren groot, maar iedereen gunt zijn kinderen het beste toch?!

Met acties zoals schijt je rijk en trap je wezenloos werd geld opgehaald voor dit goede doel.

Toen begon het te lopen, de teller steeg. Het geld om de grond te kopen was na 1 jaar bomen schudden voor 2/3 binnen. Een zakenman uit Indonesië was begaan met het lot van de kinderen en sponsorde spontaan het restant van het geld wat nodig was om de grond aan te kopen. Afgelopen weekend mochten wij ook deze man ontmoeten, en bijzonder om te zien hoe zulke lieve mensen het op hun hart krijgen om het weeshuis te helpen.

Nu de grond was aangekocht was er alleen geen geld meer voor de bouw van het weeshuis. En de situatie in het oude weeshuis werd er niet beter op. Ook op andere plekken ontstonden er initiatieven. De televisie besteedden zelfs aandacht aan deze twee bijzondere dames en de bekendheid steeg. Beetje bij beetje werden er donaties gedaan. In de vorm van geld of in de vorm van spullen, alles was hard nodig. Ook in het Westland werd er wederom actie gevoerd.

Zo is er met alle giften, zowel het geld als het materiaal genoeg binnengekomen om ook de nieuwbouw te realiseren. Het project heeft tot nu toe meer als 1 miljoen euro gekost. En dat dat volledig is binnengekomen via giften is toch wel meer als bijzonder te noemen.

Benjamine en ik zijn wij hier als koningen ontvangen. Wat is het mooi geworden, een project wat in waarde gigantisch is en deze dames kunnen hier schuldenvrij !! hun kinderen verzorgen. Op dit moment verblijven er zo’n 60 kinderen. Er is een huis met kamers voor de meisjes en een voor de jongens. Een grote keuken met ontbijtzaal, uitgebreid gastenverblijf, aula, kantoor en voor de dames hun eigen huisje. Inmiddels is er een team van mensen om Els & Kitty heen die het goede werk voortzetten.

60 blije, trotse kindergezichtjes bij de opening is het mooiste cadeau. Voor iedereen 1 groot feest. Het trotse gevoel spatte er bij iedereen vanaf. Bijzonder om hier bij te mogen zijn. Ook jongens en meiden die het weeshuis inmiddels hebben verlaten waren bij de opening aanwezig. Jongens en meiden die met een opleiding op zak nu zelfstandig wonen en werken.

Nu is het gebouw geopend en draait de boel hier als een zonnetje. Maar om de boel draaiende te kunnen houden is er maandelijks geld nodig. Geld voor onderhoud, eten, kleding en alles wat er nog meer voor nodig is om de kinderen te geven wat ze nodig hebben. Alle kinderen gaan naar school en sommige van hen doen het daar ontzettend goed en gaan zelfs naar de universiteit!

Inmiddels hebben wij onze reis voortgezet met een vlucht naar het eiland Lombok, maar we kijken terug op een top tijd. Heel veel geleerd over de belangrijke dingen in het leven. Als vrienden van Maurice en Els zijn wij hier als vorsten ontvangen. Wij willen hierbij Kitty & Els bedanken voor de gastvrijheid, Ecko, Anton en Charles bedanken voor de gezellige tijd en de andere Nederlandse gasten, Maurice, tante Nel, Ria & Maggie voor de gezelligheid. We Hebben heerlijk gegeten en kwamen niets te kort.

Wel ging de wekker een beetje vroeg, 4:30! De kinderen hebben namelijk om 05:00 uur bidstond en ontbijt, maar als de kinderen weer naar school zijn konden wij mooi nog even een uurtje terug!

De rest van de tijd hebben we de kinderen een beetje gek gemaakt, taarten gebakken met de kleintjes en een hele barre middag beleefd met een zak ballonnen! Met de oudere jongens zijn we een avondje wezen zaalvoetballen. Volgens mij doen die jongens dat vaker dan Maurice en ik :)  3 dagen spierpijn maar wel bere gezellig!

Wil je meer weten over het weeshuis of wil je ze ondersteunen, neem dan contact op met: Ria Smits: [email protected]

of check even de site van Race voor een Wees:  www.racevooreenwees.nl

Have fun met de foto’s, en laat een berichtje achter in de comments! Vinden wij leuk :)

Hieronder staan een kleine voorselectie van foto's, als je ze allemaal wilt zien klik dan bovenaan op het kopje Foto's!

1. Paul Van der Giessen:
    20 mei 2017
    Ziet er echt super mooi uit pluim voor Maurice en els klasse
  2. José van den berg:
    20 mei 2017
    Geweldig ANGELO EN BENJAMINE wat goed geschreven. Mooi dat je er kon zijn tegelijk met Maurice. Nog een fijne tijd samen in Lombok. Liefs tante José de buurvrouw....
  3. Peter & Jacq:
    20 mei 2017
    Hoi Benjamine & Angelo, wat goed zeg. Het is toch fantastisch om de kinderen te zien lachen, dat zij ook 'gewoon' kind kunnen zijn en een mooie toekomst voor zich hebben. Dikke pluim!!

Lieve groetjes van Peter & Jacq
  4. Julia:
    20 mei 2017
    Wat mooi om te lezen dat jullie hier een mooie tijd gehad hebben en weer een ervaring rijker zijn. Bijzonder dat dit allemaal voor elkaar gekregen is.. Even een andere wending zo op jullie reis! Nu zul je dubbel genieten van de leuke dingen die jullie nog gaan doen. EnJoy!
  5. Piet:
    21 mei 2017
    Hallo,Benjamine en Angelo, wat een aandoenlijk verhaal zeg, leuk voor die kinderen al die aandacht, goed dat wij dit zien, beter als al grote acties waar het meeste geld op gaat aan onkosten. goede reis verder.
  6. Els:
    22 mei 2017
    geweldig!!heel dankbaar voor alles...heel veel plezier verder!X
  7. Leny en Louis:
    25 mei 2017
    Super trots op alle mensen die dit hebben gerealiseerd.
    Zo mooi om te zien. groetjes Pa en Ma