Vietnam Halong Bay & Hanoi

9 april 2017 - Hanoi, Vietnam

Goooddddmmmmooooooooorning Vietnam!!

HanoiEen vlucht van 2 uurtjes bracht ons van Bangkok naar Hanoi. Eerlijk gezegd hadden wij ons nog niet echt verdiept in Vietnam. We kenden Vietnam eigenlijk allen van Tour of Duty en de films van John Rambo. Maar hier aangekomen is Vietnam ons goed bevallen. Dit Aziatische land is het meest bijzondere, mooie en gastvrije land waar we tot nu toe zijn geweest. Wel is het een stuk minder toeristisch.

Maleisië en Thailand waren ook leuk, en misschien wel mooier, maar daar zijn ze toch erg gericht op de toeristen, en dat gevoel hebben we hier totaal niet. Overal waar we komen worden we gastvrij ontvangen.

Natuurlijk is er wel een groot verschil tussen de steden en het platteland. We zijn onze trip begonnen met een paar daagjes in Hanoi. We sliepen in Old Quater, het oude gedeelte van Hanoi. Toevallig ook een beetje The Place To Be! Leuke barretjes, eettentjes genoeg en overheerlijk street food.

Halong BayTen Oosten van Hanoi ligt Halong Bay, volgens Chris Zeegers moet je hier zijn geweest. Nou als Chris het zegt….. Bij een Nederlands boekingskantoortje hebben we onze tour geboekt. Deze bestond uit s ochtends opgehaald worden met de bus, dan de boot op om heel de dag te gaan varen door Halong Bay. Avonds de nacht doorbrengen op een onbewoond eiland en de volgende dag via het eiland Cat Ba terug naar Hanoi. Chris had gelijk, Halong Bay is 1 van de mooiste plekken op deze aardkloot. Echt super om hier doorheen te varen. Je bent echt helemaal weg van de drukte en varen is altijd leuk. Alleen was het weer niet zoals verwacht. Beetje bewolkt en regenachtig. Wel hadden we een leuke club met Hollanders en natuurlijk zat er ook een echte westlander tussen. Op het eiland werd goed voor ons gezorgd. Lekker gegeten en avonds nog even aan de biertjes en de wijntjes gezeten. Op de tour zaten naast nederlanders, mensen van allerlei andere nationaliteiten. Leuk om te zien hoe mensen van allerlei achtergronden een gezellig avondje met elkaar kunnen hebben.

DHCM RoadTerug in Hanoi was het tijd om deze stad te verlaten. Wij zijn niet echt stadsmensen dus na een paar dagen was het tijd om een motor te gaan kopen. Een van de leukste manieren om Vietnam te ontdekken is met de motor. Er zijn hier zo veel mooie routes. Er zijn veel backpackers die van Noord naar Zuid reizen met de motor, of andersom natuurlijk. Wij hadden al snel besloten dat we dit ook wilde doen. Maar dan wel samen op 1 motor. Veel backpackers rijden hier op een Honda Win. Dit zijn motoren die ze hier volop verkopen en die je op elke hoek van de straat door een local kan laten repareren. Wel zo handig :) De eigenaar van Vietnam Motor bike’s heeft ons goed geholpen en een prima machientje aangesmeerd. Na een proefritje zijn er een paar aanpassingjes gedaan zoals een extra bagagerek en nieuwe remschijven. De volgende dag konden we hem ophalen. Very Good Bike for a very good price. Nou als hij het zegt dan zal het wel goed wezen. :)

HanoiHanoi is een vrij grote stad en bijna iedereen verplaatst zich hier met de scooter of motor. Nou staat Vietnam over het algemeen erom bekend dat het verkeer 1 groot gekkenhuis is en ik kan je vertellen, dat is het ook! In Nederland hebben ze best een hoop verkeersregels. Hier hebben ze er 1; Ieder voor zich als je maar tuttert! Je ziet hier de meest vreemde en gevaarlijke taferelen; spookrijders op de weg, inhaalmanoeuvres in onoverzichtelijke bochten, volgepakte scootertjes en voetgangers die dwars door het verkeer lopen. Alles wordt ook op brommertjes vervoerd, varkens, kippen en kinderen. Tutteren betekend, ik kom eraan! Dus tutteren wij maar vrolijk mee!

We zijn dus ook gelijk maar Hanoi uitgereden, we hebben nog 1600 km voor de boeg dus gas is alles!

We hebben nog even de hulp ingeroepen van Roos en Luuk, dit kersverse echtpaar is ook op wereldreis en via Roos haar gedichtenboek wist ik dat hun hetzelfde avontuur al gedaan hadden. Van hun hebben wij de mooiste route en wat slaaptips gekregen en nu zijn we volop onderweg!

Nieuwe video check je onder het kopje video's!

Check ook nog even de foto’s van onze huisfotograaf en laat een bericht achter onder deze blog!

1. Peter & Jacq:
    9 april 2017
    Hoi Benjamine en Angelo,

Vietnam idd weer heel anders dan de vorige landen die jullie bezocht hebben. Het lijkt mij een prettig land om door te reizen. Niet alleen voor de natuur, maar zeker ook voor de mensen zelf. Alles weer prima vastgelegd, waarvoor de complimenten aan de huisfotograaf. Ik wist trouwens nog niet dat Angelo zo goed panfluit kon spelen!

Gr. Peter
  2. Els:
    9 april 2017
    super om weer van jullie te horen!geniet nog lekker!heel gaaf allemaal!
    liefs maus&els
  3. Piet:
    10 april 2017
    Hallo Benjamine en Angelo,
    Mooie foto´s weer, wat een mensen massa daar . Gaaf om dat in je leven mee te maken, ook leuk dat wij dit ook een beetje meemaken op deze manier. Op naar volgende reeks.

Gr.Piet
  4. Elin:
    11 april 2017
    Hoi Bee en Angelo,

Wat leuk om jullie verhaal weer te lezen en mee te mogen genieten. Wat schrijven jullie leuk trouwens :)
    Geniet ervan Dikke x
  5. Marijke:
    11 april 2017
    Angelo en Benjamine
    Wat zien jullie heel veel moois zeg, het is ook zo leuk om jullie belevenissen te lezen zoals ff motor kopen en rijden maar dat is toch helemaal goud! liefs van ons xxxx
  6. Sharon:
    4 mei 2017
    Zo dat is weer een heel verhaal, wat gaaf allemaal zeg ! En super dat we jullienzo kunnen volgen ! Wat een prachtige foto's, jaloers hoor ! Geniet er maar lekker van en ook van het weer, hier is het nog niet alles maar het schijnt dat het zaterdag 19 graden gaat worden !

Veel plezier !!
    Liefs