Vietnam Road Trip

2 mei 2017 - Phu Quoc, Vietnam

Wat hebben wij een mooie tijd gehad hier! Vietnam heeft toch een beetje ons hart gestolen. De bevolking is zo vriendelijk, de natuur zo mooi, en het lijkt net of de tijd hier 100 jaar heeft stil gestaan. Echt totaal anders dan het toeristische Maleise en Thailand.

Vietnam Road TripDe motor is gekocht en al onze spulletjes en onszelf passen er net aan op. Toen maar is proberen om de stad uit te komen. We hadden ons voorgenomen maar niet te veel op de navigatie te letten en eerst te zorgen dat we uit de stad kwamen. Voorsorteren zou een hele tour worden. En ook ik moest even wennen aan de motorfiets met bagage en Benjamine. Dus eerst maar richting het Zuiden. Vlak buiten de stad hield onze motor er helaas mee op. Ik als ervaren technicus heb de motor even onder de loep genomen. Accu, boogie, cilinderkop, uiteindelijk bleek het probleem te liggen aan een lege benzinetank :)

Van een behulpzame local kregen we (voor een kleine bijdrage natuurlijk), een literfles benzine. Genoeg om een tankstation te bereiken. Voortaan beter opletten.

Rijden in de stad was een hele uitdaging, maar buiten de stad is het een stuk relaxer. Met de hulp van Roos en Luuk hebben we onze route uitgestippeld die niet alleen langs de snelweg loopt maar voornamelijk door het binnenland. De Ho Chi Minh route! Uiteraard ook Chris Zeegers nog even gebeld om het plaatje compleet te maken.

Chris:

“Via deze route bevoorraden het Vietnamese volksleger haar troepen tijdens de Vietnamoorlog. In het jaar 2000 is deze route geasfalteerd.

De 1690 kilometer lange asfaltweg kostte ruim 350 miljoen euro en wordt betaald uit de staatskas, aangevuld met ontwikkelingshulp. De Ho Chi Minh-route speelde een vitale rol in de bevoorrading van de Vietnamezen die van 1955 tot 1975 tegen de Amerikanen vochten. Hij staat symbool voor het soort oorlogsvoering waarbij een duidelijk front ontbreekt en de gewapende verzetsstrijder, die niet van de burgerbevolking is te onderscheiden, zich vrij en onopgemerkt kan bewegen. De aanleg van de sluipweg begon op 19 mei 1959, de verjaardag van president Ho Chi Minh. Een stel oude voetpaden werd met elkaar verbonden om een doorgangsroute naar het zuiden te vormen”

Bedankt Chris.

Voor onze Road Trip van 1700 km hadden we zo’n 3 weken de tijd, dus we hoefden niet elke dag te rijden. Wanneer we een leuk stadje tegenkwamen konden we eens een dagje rustig aan doen en de boel verkennen.

Vietnam is wel echt een beleving. Op de motor ben je je veel meer bewust van je omgeving op een of andere manier. Alles is een stuk intenser. Als je de bus of trein pakt lig je toch binnen 10 minuten met je ogen dicht. Op de motor zie je alles!

Vietnam Road TripVietnam is een bijzonder land omdat het massa toerisme hier nog niet is doorgedrongen. Dat merk je eigenlijk aan alles. De lokale bevolking en met name kinderen vinden ons ‘buitenlanders’ maar wat interessant! Regelmatig komen er een paar lokale jongens naast de motor rijden. In eerste instantie denk je wat moeten die nou weer, maar ze vinden het gewoon leuk om Chello te komen zeggen. Of even Benjamine van dichtbij te bekijken :)

Als je een dorpje in rijdt rennen de kinderen al zwaaiend met de motor mee. Op onze totale rit hebben we misschien 30 backpackers gezien die ook op de motor waren en 1 miljoen lokalen. Dan heb je toch wel door dat je iets bijzonders aan het doen bent.

Het nadeel is dat bijna niemand engels kan. Maar dan ook geen woord. Dat is best lastig in een lokaal restaurant met een Vietnamese menukaart! Met handen en voeten en natuurlijk google afbeeldingen krijgen we dan een bordje kip en rijst op tafel.

Motorrijden in Vietnam geeft een enorm gevoel van vrijheid. Dat is het mooie van reizen met de motor. We hebben alles bij ons en zijn lekker eigen baas. Stoppen waar je wil, niks van te voren regelen, gewoon gaan! Van airbnb heeft nog niemand gehoord, maar vooral in de stadjes is een hotelletje zo gevonden.

Vietnam Road TripDe hele route is super mooi geweest. Na elke bocht is het nog mooier dan ervoor. Het mooiste stukje was de Hoi van Pas. Zelfs Top Gear’s Jeremy Clarkson vind dit stuk een van de mooiste kustwegen ter wereld! Doordat er ook een tunnel is gemaakt is de weg redelijk vrij van bussen en vrachtwagens. Dat is heerlijk rijden. We hebben ook uitgebreid de tijd genomen om onszelf te knijpen en foto’s en filmpjes te maken.

Toch misschien in Nederland mijn motorrijbewijs maar gaan halen. Nou ja volgens Benjamine heb ik zoveel plannen dat ik deze er maar gewoon bovenop moet gooien! (Dan wel onderaan het lijstje ;)

Het eindpunt was Ho Chi Mihn, voorheen Saigon. Deze miljoenenstad is overweldigend! Hanoi was druk, maar hier is het zeker net zo min een gekkenhuis! Meer als 8 miljoen mensen dicht op elkaar gepropt, waar meer als de helft eigenaar is van een brommertje, maakt dit tot een bijzondere gebeurtenis!

Toch stiekem wel blij dat we zonder kleerscheuren aan het einde waren van onze route. Tijd om de motor te gaan verkopen. Na een paar weekjes op de motor waren onze konten wel toe aan een beetje ontspanning! Gelukkig waren we onze motor binnen een paar daagjes kwijt. Aan een belg. En nog aan een vrouw ook! Dus kon ik er mooi een beetje motorkreten uitgooien over de 4 takt motor en hoe ze de motorolie moest vervangen. Na een paar rijlesjes was ze verkocht! Daar waren we stiekem best blij om, want anders zit je toch maar mooi met dat ding opgescheept!

Nu was het tijd om deze stad te verlaten. Leuk om te zien, maar na een paar daagjes waren we ook even klaar met al die drukte. Voor de kust met Cambodja ligt het eiland Phu Quoc. Hier zijn heerlijke standjes te vinden en leent zich prima voor een weekje vakantie :)

Vietnam Road TripHiervoor namen we de nachtbus en de ferry. De nachtbus is niet echt onze favoriet, man man man wat een zooitje, airco op 4 graden, wel een soort ligstoel maar erg krap waarin we maar wat slaap moesten pakken. Niemand die engels spreekt. Gelukkig werd er regelmatig gestopt waar iedereen even de benen kan strekken en een hapje kan eten.

Op Phu Qock zijn we uiteindelijk zo’n 10 daagjes gebleven. Een leuk plekje achteraf met zwembad en strand dichtbij kunnen wij het wel even uithouden.

Morgen vliegen we naar Semarang, Indonesië!. Daar worden we opgehaald door niemand minder dan Maurice van den Berg!

Daarover snel meer!

Have fun met de foto’s, en laat een berichtje achter in de comments! Vinden wij leuk :)

1. Piet:
    hallo Benjamine en Angelo,
    Wat een mooi land dat vietnam, lekker op de motor, noem men hier een bromfiets, beetje licht voor dat werk,maar wat een belevenis zeg, zo een nu naar indonesie, ben benieuwd . groeten Piet
  2. Kim G:
    2 mei 2017
    Wauw wat zien jullie er goed uit en wat een mooie foto's weer! Heerlijk jullie geweldige verhalen te lezen. Geniet er nog van
  3. Genevieve:
    2 mei 2017
    Leuk om steeds weer wat over jullie ervaringen te lezen. Ik reageer niet elke keer, maar volg jullie wel uiteraard!!

have fun tijd vliegt!
  4. Corry:
    Super, mooi, geniet Lenker,
    Corry
  5. Diana van Dam:
    2 mei 2017
    Heerlijk die verhalen! Lijkt het net alsof ik zelf op vakantie ben :) ziet er top uit hoor!
  6. Marijke:
    2 mei 2017
    Jeetje wat maken jullie toch mooie dingen mee zeg, wat leuk om dit weer even te lezen.
    Morgen worden jullie opgehaald door Maurice ( die bekende dijker haha) wat leuk is dat zeg doe hem de groeten en ga nog even lekker genieten daar hé want de tijd gaat snel hé liefs van ons xxxx
  7. Julia:
    2 mei 2017
    Wat super leuk om al jullie ervaringen te lezen! Dat reizen geeft zo'n heerlijke vrijheid en dan ook nog per motor
    Wij zullen Vietnam ook onthouden. Veel plezier in Indonesië bij Maurice!
  8. Els:
    2 mei 2017
    fantastisch zeg!heel erg gaaf!geef mn schat een dikke knuffel!en geniet van alles in indonesie!!
  9. Jacqueline en Peter:
    3 mei 2017
    Echt geweldig land zo aan de foto's te zien. Uiteraard weer leuk jullie verhalen te lezen. Via Face Time hadden we al en veel gehoord, Wij wensen jullie veel plezier in Indonesië. Over een paar uurtjes zitten jullie weer in het vliegtuig. Een goede reis,
  10. Miranda:
    3 mei 2017
    Hoi top dat jullie je motor verkocht hebben zo moeilijk mee nemen in het vliegtuig. Leuke foto's en op naar weer een nieuw avontuur Indonesië. Groetjes uit Tanzania
  11. Betty:
    Hè hallo allebei
    Wat zien jullie veel zeg en wat maken jullie veel mee. Het ziet er allemaal top uit. Ben er jaloers op! Nog maar even genieten want de tijd vliegt. Heel veel plezier nog.
    Dikke x van Betty
  12. Linda W:
    3 mei 2017
    Het klinkt en ziet er super gaaf uit!! Heel veel plezier nog!!
  13. Elin:
    3 mei 2017
    Geweldig om jullie blog weer te lezen. Wat een mooie motor :) geweldig. Succes en veel plezier verder.
    Liefs x Elin
  14. Leny en Louis:
    4 mei 2017
    Wat een prachtig met humor geschreven reisverhaal. Het is ook fantastisch wat jullie allemaal mogen meemaken onvoorstelbaar gewoon!!!Heel veel plezier in Indonesië en groetjes aan allemaal.xx