Zuid Afrika - Kaapstad - Robbeneiland

28 januari 2017 - Kaapstad, Zuid-Afrika

Kaapstad

Echt een super gave stad, ontzettend mooi, met de tafelberg, de zee en de havens.

Wel minder georganiseerd dan in Dubai, zeker ook veel viezer en waar je in Dubai geen zwerver tegen zal komen kun je hier op elke straathoek je kleingeld kwijt. We krijgen hier toch een beetje meer het gevoel dat we wat beter op onze spullen moeten passen… vandaar ook het ontbreken van foto’s…waarover straks meer.

Longstreet is the place to be! Ontelbaar veel lekkere restaurantjes en barretjes. Maar ook hier toch wel veel dealers en zwervers die gelijk zien dat je hier niet vandaan komt en wat van je willen. Maar heerlijk gegeten en geborreld voor verrassend weinig geld. Het is hier niet duur, en op de wijnkaart staan volop betaalbare wijnen uit de streek.

Ook genoten hebben we van Waterfront; hier aan de haven zitten onwijs veel barretjes, terrasjes en restaurantjes. Live muziek, straatartiesten, onwijs leuk om de avond door te brengen. Hier is ook de boot die ons de volgende dag naar Robben eiland brengt.

De gevangenis op Robben eiland is iets wat je natuurlijk moet zien als je in Kaapstad bent. Tenzij je natuurlijk een cultuurbarbaar bent en nog nooit van Nelson Mandela hebt gehoord! De zee was behoorlijk ruw en Benjamine was weer naast een Chinees gaan zitten; dom natuurlijk, je zou denken dat ze dat na het vliegtuig wel af had geleerd…Ze heeft het geweten, de kots zakjes kwamen weer tevoorschijn!

In de gevangenis kregen we een rondleiding van een oud gevangene, deze lieve man had 12 jaar gevangenisstraf met dwangarbeid gehad omdat hij was opgepakt bij het protesteren tegen apartheid. Bijzonder om uit de mond van deze oud gevangene te horen hoe het er daar aan toe ging. Het meest bijzondere was natuurlijk de cel waarin Nelson Mandela het merendeel van zijn gevangenisstraf in had doorgebracht.

“It is said that no one truly knows a nation until one has been inside its jails. A nation should not be judged by how it treats its highest citizens, but its lowest ones.”

- Nelson Mandela

Tafelberg

Als echte toeristen mocht een bezoekje aan de tafelberg natuurlijk niet ontbreken. Onderaan de berg is kun je met een kabelbaan direct naar de top maar wij besloten de wandelroute te nemen. (waarom moet je ons echt niet vragen, of had Angelo toch een beetje hoogtevrees!?) Wel kozen we voor de korte route, die van 2 uur. Wij aan alles gedacht; voldoende water, broodjes, trui voor bovenop de berg, behalve zonnebrand… daar hebben we nog een paar dagen last van gehad!

Wij dachten dat het een flinke wandeling zou zijn, maar wij wisten niet dat het echt een beklimming zou worden, klauteren over rotsblokken, soms stijl omhoog. Met best gevaarlijke stukken, voor ons ervaren bergbeklimmers toch een pittig stukje! Gelukkig konden we halverwege de klim nog even uitrusten, Maasdijks lullen met Kitesurfspencialist Arco Sonneveld. Leuk dat je op de gekste plekken Westlanders tegenkomt.

Het uitzicht maakt alles goed zeggen ze. Wij waren er in ieder geval erg blij mee :) Maar wel met de kabelbaan terug naar beneden natuurlijk!

3 Dagen Kaapstad was wat ons betreft genoeg. Dan heb je ook alles wel weer eens gezien. Op de luchthaven hebben we snel de auto opgehaald en konden we ala Chris Zeegers op de motorkap de routekaart uitvouwen. Kaap de goede hoop leek ons een mooie keus. Leuke route en heerlijk gegeten. Toen we lekker om ons heen aan het kijken waren is ook ons fototoestel even uit onze aandacht geweest. Lang genoeg voor iemand anders om van onze foto’s te genieten. Helaas kunnen wij ze dus niet met allemaal met jullie delen. Wel hadden we nog wat op onze telefoons en hebben deze er dus maar bij geplaatst.

Ook is de upload snelheid voor filmpjes hier in Zuid-Afrika 800x langzamer, dus het is erg lastig jullie visueel op de hoogte te houden! Maar na 48 uur uploaden is het toch gelukt om 3 video’s op de reislogger te zetten! (Klik om het kopje ‘video’s’ om ze te bekijken.)

Op naar het wijngebied en de rest van Zuid Afrika!

1. Yvon Brunt:
    3 februari 2017
    Waterfront en Longstreet zijn zeker gezellige plekken om lekker te borrelen en eten. Hebben jullie nog in het reuzenrad gezeten?
  2. Corry:
    Super, Benjaminne, Gebiet er van, spannend
    Corry
  3. Swen en Jelle:
    He Benja en Angulo,

Leuk verslag en leuke video's! Ik zie een carrière switch aankomen hoor.

Groetjes Swag
  4. Piet:
    Angelo en Benjaminne,

Leuk jullie reisverslag , mooie foto"s
    veel plezier daar

Mvg Piet
  5. Bianca vd Ende:
    3 februari 2017
    Heerlijk verhaal weer!! Kijk al uit naar het volgende verslag!! Veel plezier!!
  6. Erwin en miranda:
    3 februari 2017
    superdik alles gaat met voor en tegenspoed, maar zal jullie verzekeren afrika zal je nooit meer vergeten. Geniet van alles wat je zult zien, het is zo voorbij. Misschien zien we elkaar nog daar, maar kleine kans. Kijk en geniet. kus en geniet
  7. Linda W:
    4 februari 2017
    Super leuk om te lezen!! Blijf ervan genieten!! De minder leuke dingen horen er jammer genoeg ook bij, maar dat zal niet opwegen tegen de super gave dingen die jullie allemaal meemaken!!
  8. Leny en Louis:
    4 februari 2017
    Wat gaaf om met jullie mee te kunnen reizen. Heel veel plezier
    en blijf vooral genieten. xxx