Zuid-Afrika - Krugerpark

28 februari 2017 - Johannesburg, Zuid-Afrika

Zuid Afrika; het land van de Big 5!

Of 6 of 7 of meer natuurlijk, net waar je zelf allemaal van houdt. Zuid Afrika staat natuurlijk bekend om de wilde dieren. Toen ik bij de barbier in Kaapstad vroeg of er wel eens wilde dieren in de buurt van de stad kwamen moesten ze lachen. Die houden niet van de stad, zeiden ze. Weer wat geleerd!

In het Knysna Elephant Park konden we al van dichtbij kennismaken met de Olifant, maar natuurlijk is het veel leuker om alle wilde dieren in het echt te spotten!

Een van de bekendste wildparken is natuurlijk het Kruger park. Hier vind je Olifanten, wilde zwijnen, neushoorns, krokodillen, nijlpaarden en nog veel meer. Maar natuurlijk ook de Leeuw! Dat is mijn persoonlijke favoriet! Een hele uitdaging om deze in het wild te zien, volgens onze Ranger (daarover straks meer) zijn er zo’n 2000 leeuwen, maar het Kruger park is ook 2 miljoen vierkante kilometer groot, dus dan worden de kansen om ze in het wild te spotten wat kleiner. Soms laten ze zich dagen achter elkaar niet zien en soms worden ze een paar dagen achter elkaar gespot. Kwestie van geluk hebben dus..

Daarnaast zijn er ook nog andere parken, Balule bijvoorbeeld. Deze zijn van privé eigenaren waar het wild over hun grondgebied loopt. Sinds een paar jaar zijn de hekken overal weggehaald en de parken aan elkaar gekoppeld. Het wild kan nu dus overal naartoe. Hier hebben we besloten het echte safari gevoel te ervaren door er een paar nachtjes te slapen. Maar eerst hebben we vlak naast het Kruger park een paar daagjes lekker rustig aan gedaan.

Vanaf hier zijn we een dagje met de auto het park ingegaan. Hier kun je met je eigen auto vrij rondrijden en de wegen zijn redelijk, op de verharde wegen mag hier 50km per uur, op de onverharde wegen mag je 40, alleen rijdt een Ford Fiesta niet zo lekker als een 4x4 :)

We kregen nog wel de opdracht mee om vooral NIET uit te stappen. Dat ging wel lukken. (Alleen toen er een mestkever de auto in vloog wist Angelo niet hoe snel hij de auto uit moest! Nee een mestkever is natuurlijke wel het gevaarlijkste dier in het Krugerpark....)

Kruger National ParkNog geen kilometer in het park was het gelijk raak: Buffels! Vlak naast de weg liepen er een paar heel rustig te grazen. Prachtige oeroude beesten, ongelofelijk hoe ze zo groot kunnen worden zonder vlees! Nog een klein stukje verder stond er ineens een Olifant naast ons raam. Gelukkig schrok hij niet van ons, maar wij wel van hem! Een paar grote passen en hij was verdwenen.

We zijn zo’n 9 uur in het park geweest en hebben heel veel dieren gespot. Alleen nog maar 3 van de big 5; Buffel, Olifant, Neushoorn. De leeuwen en luipaarden bleven verstopt…

Om het echte Afrika / Safari gevoel te krijgen moet je eigenlijk een nachtje in een park slapen. Nou is dat best een dure aangelegenheid en wij vroegen ons af of dat nu wel een echte meerwaarde was aan de reis. Ook een safari, achterop een jeep met een Ranger mee kost ook een vermogen, dus we twijfelde even. Maar we moesten natuurlijk nog de leeuwen en luipaarden zien! De grootste kans hierop was toch de Safari met gids! Toen hebben we toch maar een paar nachtjes in een wildpark en een avond en ochtend Safari geboekt. Het park wat we uit hebben gekozen heet Balule en ligt vlak naast het Kruger Park. De lodge wordt gerund door Neil en Ann, 2 hele lieve mensen, die dag en nacht voor ons klaar stonden. Hun lodge heet Leopard View en ligt dus helemaal middenin de wildernis.

Na een stukje rijden door het park kwamen we volop impala’s en giraffen tegen, dus aan wild geen gebrek.

Kruger National ParkHun lodge staat dus middenin de wildernis en is 21 hectare groot. Op 1 hectare zijn hun huis en 3 gastenverblijven gebouwd. Eromheen zijn we een beetje beschermd door wat stroomkabels, maar het gebeurd regelmatig dat bijvoorbeeld Olifanten het beschermde gebiedje binnenkomen. Best spannend dus!

Einde van de middag werden we opgehaald en gingen we op Safari. Dit is toch echt wel kikke! Niet alleen komt de Jeep op plekken waar de Ford Fiesta niet kan komen maar je zit zo open en als je zelf niet hoeft te rijden dan zie je toch veel meer! De spotter voorop checkt alle sporen en stuurt de chauffeur de goede richting op. Ook is er volop radiocontact met andere rangers en Jeeps en zo kan er snel worden gereageerd als er iets wordt gespot. Er ging niemand anders mee deze keer dus we waren samen de enige in de Jeep met onze tracker en ranger natuurlijk. Gelijk vroegen we hoe groot de kans was dat we vanmiddag tijgers zouden spotten. “Niet heel groot,” zei de Ranger. Teleurgesteld zakte we wat achterover. -“Tijgers komen helemaal niet voor in Zuid Afrika! Daarvoor moesten we op zijn minst naar India!”

Kruger National ParkGisteren was er wel een Luipaard gespot die een impala had gevangen en moest nog ergens in de buurt zijn. Al snel was het raak! Prachtig om te zien hoe dit beest heerlijk onder een beschut bosje rustig om zich heen lag te kijken. Rustig stond hij op en wij volgde hem naar zijn half opgegeten prooi waar hij op zijn gemak verder ging met eten. Alle tijd hadden we voor foto’s en film, maar ook om deze even weg te leggen en te genieten van zo’n prachtig dier. Verder kwamen we nog volop andere dieren tegen, check even de foto’s. Alleen nog geen leeuw…

Avonds hebben we heerlijk bij het kampvuur gezeten en praatje gemaakt met onze hosts Neil and Ann. Gewoon een hele bijzondere plek, midden in de natuur, met alle geluiden die de nacht brengt. Kampvuur, leuke verhalen en een heerlijk flesje wijn.

’S ochtends vroeg werden we weer vroeg opgehaald voor onze ochtend safari. Zou het vandaag dan toch lukken om leeuwen te zien??

Het hele riedeltje aan dieren kwam weer voorbij, Olifanten, giraffen, impala’s, buffels, zebra’s en nog veel meer. Blijft prachtig natuurlijk, maar als je ze eenmaal gezien hebt…

Toen kwam er goed nieuws over de radio, vluchtende impala’s kwamen onze kant op. Giraffen keken volop in de rondte en onze chauffeur stuurde de Jeep de andere kant op. Er waren 3 leeuwen onderweg onze kant op. Toen leek de open Jeep me toch opeens een stuk minder veilig! De ranger had ons verteld dat de dieren de Jeep als 1 geheel zagen, en ons (als mens) niet als bedreiging zag. Maar….. dan moesten we wel STIL blijven zitten (blijft toch moeilijk voor Angelo!)!

Kruger National ParkToen werd de cirkel rondgemaakt, 6 mannetjes leeuwen en 2 vrouwtjes! Op gemak liepen ze langs onze Jeep en stoorde ze zich geen moment aan ons. King of the Jungle! Prachtig om te zien!

Voor ons was het nu goed geweest. We hebben echt alles gezien wat we wilde zien en nemen afscheid van de wildparken.

De laatste dagen hebben we rondgehangen in de hoofdstad Pretoria en Johannesburg. De steden zelf vinden wij niet echt gezellig. Er is hier een hoop armoede, mensen die op straat slapen en dus ook een hoop afval achterlaten. We werden meermalen gewaarschuwd voor de criminaliteit. Dat geeft toch niet echt een fijn gevoel. Ook missen we in Zuid Afrika de gezelligheid van een leuk terras. Veel winkelcentra en fastfood maar niet de echte gezelligheid! Wel kijken we terug op een fantastische tijd! Met 5000 km extra op onze huurauto hebben we in 5 weken tijd ontzettend veel moois gezien en het super naar ons zin gehad.

Morgen pakken we het vliegtuig naar Maleisie, op naar een nieuw avontuur!!

1. Swen en Jelle:
    28 februari 2017
    Wauw, indrukwekkend die wilde dieren zo van dichtbij! Goede vlucht en vergeet niet te vloggen
  2. Barry:
    28 februari 2017
    Gezellig veel succes in Maleisië daar hebben ze volgens mij wel tijgers dacht ik . Ouwe avontuur tijgers.balle
  3. Miranda:
    1 maart 2017
    Ja horeca hebben ze geen verstand van komt wel als er een paar nederlanders geld ruiken.Prettige reis en schik niet van de afval in Azië
    Veel plezier
  4. Elin:
    Wauw wat bijzonder !! Fijne reis verder x
  5. Bianca vd Ende:
    1 maart 2017
    Wat een belevenissen weer!! Klinkt allemaal overweldigend!! Veel plezier weer en goede reis richting Maleisie.
  6. Jacqueline Langenberg:
    3 maart 2017
    Echt schitterende foto's. Wat een belevenis en zo dichtbij. Goed dat jullie het toch gedaan hebben. Dit vergeet je nooit meer. Inmiddels zijn jullie in Kuala Lumpur heel veel plezier.